Ökocímkézés

Az ökocímkézéssel megmutatjuk, hogyan hasonlítható össze a termékek környezetre gyakorolt hatása. Az alábbiakban további információkat találsz arról, hogyan tesszük transzparensebbé a termékek környezetre gyakorolt hatását.

Mit jelent az ökocímkézés?


Az ökocímkézés az áruk és szolgáltatások környezetre gyakorolt hatásának szisztematikus osztályozása. A Decathlonnál a termékeinket A-tól E-ig osztályozzuk, ez más hasonló termékekhez képest mutatja meg a környezetre gyakorolt hatást. Az A a legjobb pontozású termékcsoport, az E pedig a legrosszabb.

Ezt a rendszert önkéntesen alkalmazzuk, és közösen fejlesztjük a francia állammal és néhány francia üzletlánccal. Az alábbi cikkben részletesen elmagyarázzuk, pontosan hogyan is működik az ökocímkézés.


Címke a fogyasztási cikkek környezetre gyakorolt hatásának összehasonlítására


Az ökocímkézéssel átláthatóvá tesszük, hogy mely termékek terhelik kevésbé a környezetet. Ezzel ösztönözzük tervezőinket, hogy tartósabb termékeket tervezzenek, és lehetővé tesszük a fogyasztók számára a tudatosabb fogyasztást. A francia Fenntartható innovációs miniszterrel és olyan cégekkel, mint Franciaország második legnagyobb szupermarketlánca, a Casino a szabványosított módszer szerint közösen értékeljük termékeink környezetre gyakorolt hatását.

A termékek hatását teljes életciklusra vonatkozóan értékeljük, a nyersanyagok kitermelésétől a hulladékfeldolgozási szakaszig.



A termékek életciklusának minden fázisában megnézzük a környezetre gyakorolt hatást. Az éghajlatváltozásra (kg=CO2), a vízszennyezésre (édesvizek és tengervizek eutrofizációja (kg=P ÉS kg=N), a légszennyezésre (kg=PM2.5) és az erőforrások kimerülésére (kg=Sb) gyakorolt hatást elemezzük.

Mivel egy kerékpárt nem lehet összehasonlítani egy zoknival, ezért az árucikkeket csoportokba osztottuk , melyeket így már össze lehet hasonlítani egymással. Egy hosszú ujjú pólót más hosszú újjú pólókkal hasonlítunk össze. A félcipőket más félcipőkkel, a gyerekkerékpárokat pedig más gyerekkerékpárokkal. A legjobb 12,5% kapja az A, a következő 25% a B, a következő 25% a C, a következő 25% a D és végül az utolsó 25% az E-címkét.

Az árucikkek megfelelő csoportosításához, illetve ahhoz, hogy szennyező forrásonként meg lehessen állapítani a környezetre gyakorolt átlagos hatást, családonként legalább 6 terméket kell értékelni. Vagyis legalább 6 hosszú ujjú pólót kell értékelni a skálabeosztás megállapításához és az ökocímke odaítéléséhez. Nem minden terméket lehet ökocímkével ellátni. Előfordul, hogy egy csoporton belül nem rendelkezünk a készletünkben elegendő termékkel az azonos kategórián belüli összehasonlításhoz és hogy megbízható skálát tudjunk megállapítani.


Tehát az A-címkés termék a környezetre gyakorolt hatást tekintve, a legjobb az osztályában, mint ahogy az A-címkés mosógép vagy autó is a legjobb a hasonló cikkek kategóriájában. Ezt a skálát néhány évre állapították meg, hogy a tervezők javításokat végezhessenek. Amennyiben ez azt eredményezi, hogy a jövőben minden termék A-címkét kap, akkor az természetesen nagyszerű lenne, de megnehezítené az összehasonlítást. Ebben az esetben dönthetnek úgy, hogy a termékek akkori környezetre gyakorolt átlagos hatását alapul véve új csoportosítást és új skálát készítenek.