KÖRNYEZETVÉDELMI CÍMKÉZÉS

Mi az a környezeti címkézés?

A tudatos választás elősegítése érdekében kidolgozott környezetvédelmi besorolás. Célja, hogy a vásárlóknak segítsen, hiszen az A-tól E-ig terjedő besorolás megkönnyíti a ruházati termékeink környezeti hatásának megértését és segít összehasonlítani az azonos kategóriába tartozó termékek környezeti hatását.

2019 végére termékeink (ruházat, cipők, egyéb ruházati termékek) 61,1%-a kapott ökocímkét. Az A-tól E-ig terjedő besorolás figyelembe veszi a termék teljes életciklusát: nyersanyagok kiválasztása, gyártás, szállítás, élettartam..

Mi a számítási módszer?

A termék minősítéséhez egy mértékegységet alkalmazunk, mely a termék által nyújtott szolgáltatást értékeli.

Mit nyújt a termék a felhasználónak?

Mit nyújt a termék a felhasználónak?

Az ADEME (Francia Energia- és Környezetgazdálkodási Ügynökség) iránymutatása szerint a környezetvédelmi besorolás számítása során öt kérdést kell figyelembe venni:

1.Mi a termék vagy szolgáltatás funkciója?
2.Mennyire kiterjedt ez a funkció?
3.Hogyan érhető el a termék kívánt minősége?
4.Mekkora a termék élettartama?
5.Mi a termék/szolgáltatás CPA / TESZOR kódja? (a gazdasági tevékenység szerinti osztályozása)

A termékeket kategóriák szerint osztályozzák. Jelenleg a három környezetvédelmi minősítéssel rendelkező kategória a ruházat, a cipő és az egyéb ruházati termékek.

Az ökocímke története a Decathlon-nál

Csapataink 2008 óta dolgoznak a környezetvédelmi besorolás megalkotásáért.

A Grenelle környezetvédelmi csúcstalálkozót követő francia szabályozásoknak köszönhetően megjelent a környezetvédelmi címkézés. A Decathlon úgy döntött, hogy tíz másik nagykereskedelmi márkával együtt részt vesz egy projektben.

Ezután egy Francia Környezetvédelmi és Szociális Szolidaritási Minisztérium által vezetett kísérlet következett, amelybe 168 vállalat jelentkezett önkéntesnek.

Ez a közös munka később európai szintűvé vált. Fogyasztói tanulmányokat indítottunk, hogy a lehető legjobban megfeleljünk felhasználóink igényeinek, és partnerségeket alakítsunk ki.

Kéz a kézben dolgoztunk az ADEME-val és a francia Ökológiai Átmenetért Felelős Minisztériummal. Mindez lehetővé teszik számunkra, hogy egy folyamatos fejlesztési folyamat keretében teszteljük, felmérjük és pontosan meghatározzuk az ökocímkéket és ezáltal dinamikusan fejlődhessünk.

Célunk, segíteni a fogyasztókat a választásban azáltal, hogy a környezeti információkat könnyen érthetővé és láthatóvá tesszük.

2014-ben a környezetvédelmi számítást beépítettük a tervezési eszközeinkbe.

Ezzel a célunk, hogy elősegítsük a környezettudatos tervezést.

2017-ben a Francia Energia- és Környezetgazdálkodási Ügynökséggel (ADEME) közösen részt vettünk egy ruhaipari környezetvédelmi adatbázis létrehozásában.

Ez az adatbázis mindenki számára hozzáférhető, és az ágazat referenciájává vált.

2019-ben több mint 3500 Decathlon terméken van ökocímke, és ez a szám minden évben megduplázódik.

A rendszer bevezetését a francia kormány üdvözölte és a Decathlon-t úttörőként ismerte el.

2020-ban Brune Poirson államtitkár meghívta a projektért felelős csapatunkat, hogy mutassa be a projektet a francia Ökológiai Átmenetért Felelős Minisztérium sajtótájékoztatóján.

Az ADEME-val közösen kidolgozott rendszerünk bizonyított, ezért a francia kormány úgy döntött, hogy beépíti az év elején kihirdetett, körforgásos gazdaságról szóló hulladékellenes törvénybe. Ez néhány hónapon belül kötelezővé válik minden ruhaipari vállalat számára.

A projekt nehézségei:

Legjobb szándékaink és a téma fontossága ellenére egy ilyen léptékű projektben számos nehézséggel kell megküzdeni:

Adatokhoz való hozzáférés, különösen az ipari folyamatok vonatkozásában. Ezek sokszor nem álltak rendelkezésre, ezért a nulláról kellett kezdenünk, ami jelentős beruházást jelentett az érintett csapatok számára.

A projekt összetettsége. Rengeteg kutatás és számítás áll az ökocímkézés hátterében, mely szakértelmet, időt és energiát igényel.

Az ökocímke megállapításához szükséges tervezésre vonatkozó adatok házon belüli egyeztetése. Először meg kellett érteni a folyamatokat, hogy méréseket tudjunk végezni, illetve felmérni azok hatásait. Ehhez a csapatok együttműködésére volt szükség.

Számos munkatársunknak képzésre volt szüksége. A mérnököknek a környezeti hatások értékeléséhez, a termékmenedzsereknek a termékismertetőkbe való beépítéshez volt szüksége tréningre. Ismét a nulláról kellett kezdenünk a feladatokat, mert a csapatok korábban alapvetően nem összpontosítottak a környezetvédelmi kritériumokra.

Úttörőnek lenni büszkeség, ugyanakkor nehéz feladat. A fogyasztók jelenleg nem mindenhol találják meg ezt a jelölést, ezáltal nem tudják összehasonlítani a különböző márkák termékeit.

A következő lépéseink

Célunk, hogy 2022-re a ruházat, cipő és egyéb ruházati termékeink 100%-ban rendelkezzenek környezetvédelmi címkével. Számos elkötelezett partnerünk van, akik meg vannak győződve a projekt szükségességéről, és nap mint nap dolgoznak e cél elérésén. Nekik köszönhető, hogy jó irányba haladunk.

Az ökocímkézés az üzleti modellünk része

Szándékunkban áll a környezetvédelmi címkézést teljes mértékben integrálni üzleti modellünkbe.

Termékeinket a fenntarthatóság jegyében tervezzük, megjavítjuk, bérbe adjuk és újra értékesítjük.

Végezetül, reméljük, hogy a környezetvédelmi címkézési rendszer egy közös adatbázisnak köszönhetően Európa-szerte hozzáférhetővé válik. Javaslatunkat az Európai Bizottság elé visszük, hogy bemutassuk a projekt hasznosságát és fontosságát.

Az ökocímkézés az üzleti modellünk része
 

Érdekel, hogy mit teszünk a fenntartható fejlődésért?

Látogass el weboldalunkra, ahol összefoglaltuk, hogy mit teszünk az ökológiai lábnyomunk csökkentése