Mi az a környezeti címkézés?
A tudatos választás elősegítése érdekében kidolgozott környezetvédelmi besorolás. Célja, hogy a vásárlóknak segítsen, hiszen az A-tól E-ig terjedő besorolás megkönnyíti a ruházati termékeink környezeti hatásának megértését és segít összehasonlítani az azonos kategóriába tartozó termékek környezeti hatását.
2019 végére termékeink (ruházat, cipők, egyéb ruházati termékek) 61,1%-a kapott ökocímkét.
Az A-tól E-ig terjedő besorolás figyelembe veszi a termék teljes életciklusát: nyersanyagok kiválasztása, gyártás, szállítás, élettartam..
Mi a számítási módszer?
Mit nyújt a termék a felhasználónak?
Az ADEME (Francia Energia- és Környezetgazdálkodási Ügynökség) iránymutatása szerint a környezetvédelmi besorolás számítása során öt kérdést kell figyelembe venni:
1.Mi a termék vagy szolgáltatás funkciója?
2.Mennyire kiterjedt ez a funkció?
3.Hogyan érhető el a termék kívánt minősége?
4.Mekkora a termék élettartama?
5.Mi a termék/szolgáltatás CPA / TESZOR kódja? (a gazdasági tevékenység szerinti osztályozása)
A termékeket kategóriák szerint osztályozzák. Jelenleg a három környezetvédelmi minősítéssel rendelkező kategória a ruházat, a cipő és az egyéb ruházati termékek.
Az ökocímke története a Decathlon-nál
A projekt nehézségei:
Legjobb szándékaink és a téma fontossága ellenére egy ilyen léptékű projektben számos nehézséggel kell megküzdeni:
✗ Adatokhoz való hozzáférés, különösen az ipari folyamatok vonatkozásában. Ezek sokszor nem álltak rendelkezésre, ezért a nulláról kellett kezdenünk, ami jelentős beruházást jelentett az érintett csapatok számára.
✗ A projekt összetettsége. Rengeteg kutatás és számítás áll az ökocímkézés hátterében, mely szakértelmet, időt és energiát igényel.
✗ Az ökocímke megállapításához szükséges tervezésre vonatkozó adatok házon belüli egyeztetése. Először meg kellett érteni a folyamatokat, hogy méréseket tudjunk végezni, illetve felmérni azok hatásait. Ehhez a csapatok együttműködésére volt szükség.
✗ Számos munkatársunknak képzésre volt szüksége. A mérnököknek a környezeti hatások értékeléséhez, a termékmenedzsereknek a termékismertetőkbe való beépítéshez volt szüksége tréningre. Ismét a nulláról kellett kezdenünk a feladatokat, mert a csapatok korábban alapvetően nem összpontosítottak a környezetvédelmi kritériumokra.
✗ Úttörőnek lenni büszkeség, ugyanakkor nehéz feladat. A fogyasztók jelenleg nem mindenhol találják meg ezt a jelölést, ezáltal nem tudják összehasonlítani a különböző márkák termékeit.
A következő lépéseink
Az ökocímkézés az üzleti modellünk része
Szándékunkban áll a környezetvédelmi címkézést teljes mértékben integrálni üzleti modellünkbe.
Termékeinket a fenntarthatóság jegyében tervezzük, megjavítjuk, bérbe adjuk és újra értékesítjük.
Végezetül, reméljük, hogy a környezetvédelmi címkézési rendszer egy közös adatbázisnak köszönhetően Európa-szerte hozzáférhetővé válik. Javaslatunkat az Európai Bizottság elé visszük, hogy bemutassuk a projekt hasznosságát és fontosságát.
Érdekel, hogy mit teszünk a fenntartható fejlődésért?
Látogass el weboldalunkra, ahol összefoglaltuk, hogy mit teszünk az ökológiai lábnyomunk csökkentése